torsdag 25 juli 2013

Ängskänsla forts.







”Jag sitter här på bänken mot gärdsgården och äter hallon i yoghurt med nötter och så choklad . Framför mig rumlar humlorna om i Oreganon, luktärten spricker snart ut och den vita och den svarta Vallmon höjer sig i snirkliga böjar över grå Malört, Åbrodd och silvergräs. Kungsliljan dofter starkt och vippar ihop med den vita Vallmon och rosa rufsiga Pimpinellkolvar. I mitten en vit Clematis.
Vit Prästkrage, mörkröda Lejongap och Purpurpetunia. Skira slöjor, en mörkröd grekisk vädd och malva lite här och där fullbordar tavlan och i bakgrunden porlar vattnet och min lilla katt har klättret upp på gärdsgården bakom mig. Spinner i frid. Stillhet – närvaro –glädje – finns i mig. Blir till i mig av allt detta vackra som läkedom, som helhet. Paradis om din själ är helt närvarande. I detta suddas gränserna ut för dig och för dig in i det gränslösa varandet.
Det är sommar. Högsommar. Jag behöver inte göra något annat just nu, bara sitta här tills något tar tag i mig. Bli en del av det hela. Inte bara se, höra, lukta utan bli en liten blomma, en liten vallmo kanske, eller en liten humla”

1 kommentar:

  1. Vackrare och mer poetiskt kan det inte beskrivas! Känner dofterna ända till balkongen i Björkekärr, Göteborg. Lutar mig tillbaka, blundar o njuter! Siv Einerud

    SvaraRadera