tisdag 16 april 2013

Mitt måleri






Mitt måleri är starkt sammanbundet med trädgården. Förr satt jag alltid ute och målade trädgårdens alla blommor. Och jag iakttog noggrant allt, ett sätt att se, verkligen se en blomma utan ord.
Sedan blev de mer abstraherade, mer mina målningar och mer ateljéarbete. 
Mitt medium är akvarell och mer och mer av teknikens möjligheter kommer nu in. Mina bilder nu är inte bara iakttagelse utan har alltid övertoner. Övertoner av symbolik, teknikens och färgens möjligheter, ljus stillhet och meditativt vara. De kan ha abstrakta inslag men jag vill alltid ha med något identifierbart, något från den ”synliga verkligheten” t.ex. en blomma i en abstraherande omgivning eller hav av grönt. 
Några bilder kom till exempel till på vårvintern; vita blommor och grönt runt. Vinterns vita färg och längtan efter vårens grönska. Jag kallade dem för LÄNGTAN – det vita, rena, vackra bärs fram av det grönas livsbejakande växtkraft.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar