söndag 28 april 2013

Ett sätt att leva


Från min bok:
Det här började som en bok om min trädgård sedan blev det en bok om min trädgård och mitt måleri och slutligen blev det en bok om ett sätt att leva. Att återupprätta en nära förbindelse med naturen, att leva med den genom min trädgård och angränsande skog .  Att känna kontakten med min själ genom ett meditativt vara nära natur och i ett hus som känner naturens rytmer och även där ett meditativt vara med vedeldningens magi, skönheten i fönstrens tavlor mot naturen. Tystnaden, stillheten som sveper in huset och mina katters spinnande. Det är kallt på vintern och ibland arbetsamt men det är existentiellt och ger mig en närvaro och en glädje.
Det fanns som en längtan i mig med rötter långt ner i mina bondeförfäder innan jag kunde förverkliga det och som en tystnad i  mig innan jag kunde bo här året runt.
Då när jag kom dit gick jag in i huset, satte mig och kände hur den tystnad och stillhet som huset var tog mig i besittning och lät tankarna lägga sig till ro.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar